Segment związany z nieruchomościami wypoczynkowymi znalazł się obecnie w bardzo ciekawym momencie. Z jednej strony nadal żywe są wspomnienia związane z perturbacjami wywołanymi pandemią – z drugiej zaś to właśnie czas COVID-19 spowodował wzrost sentymentu do posiadania drugiego domu wakacyjnego wśród wielu Polaków.
Patrząc na rynek pod kątem 2024 r., nie sposób nie wspomnieć o profesjonalizacji branży, czego efektem jest wiele nowinek związanych choćby z obsługą ruchu turystycznego. Łatwiejsze rezerwacje, nowoczesne narzędzia pozwalające zdalnie obsługiwać przybycie turystów do lokali czy w końcu wykorzystanie sztucznej inteligencji w budowaniu modeli rezerwacyjnych, cenowych czy zarządzających zużyciem energii, to przyszłość, ale i teraźniejszość firm takich jak Sun & Snow. W najbliższym czasie spodziewam się jeszcze większej presji związanej z wprowadzaniem innowacji, co będzie zaostrzało konkurencję zarówno wśród firm budujących apartamenty wypoczynkowe, jak i zarządzających nimi.
W przypadku obsługi nieruchomości wypoczynkowych widzimy istotną zmianę przyzwyczajeń naszych klientów, którzy coraz częściej wybierają krótkie pobyty, rezygnując z długich dwutygodniowych wakacji czy urlopów spędzanych w jednym miejscu. Część takich zachowań związana jest z ekonomiczną stroną wyjazdów, lecz także dokonywana jest za sprawą świadomych wyborów. Do głosu zaczyna dochodzić chęć przeżycia lokalnych doświadczeń, które pozwalają odkryć Polskę bez konieczności dalekich lotów, co jest związane z coraz większą edukacją ekologiczną naszych rodaków, jak również nasilaniem się trendu związanego ze zrównoważoną turystyką.
Plany Sun & Snow na rok 2024 współgrają z opisanymi wyżej trendami. Jesteśmy zdeterminowani, by utrzymać pozycję lidera zarządzającego w Polsce największą liczbą apartamentów, ale chcemy także wyznaczać trendy w zakresie zarządzania wynajmem – inwestując w nowoczesne rozwiązania.
Marcin Dumania, prezes Sun & Snow
(materiał opublikowany po raz pierwszy w Trendy 2024 w grudniu 2023 r.)