Nie brakuje bodźców stymulujących wzrost rynku

Otoczenie makroekonomiczne oddziałuje na wszystkie składowe rynku magazynowego, m.in. koszty budowy, warunki finansowania czy wskaźniki podaży. Pomimo wielu zmian i ich konsekwencji branża pozostaje w dość dobrej kondycji. Korzystne prognozy potwierdza wysoka aktywność najemców.

Istnieje wyraźne zapotrzebowanie na nową infrastrukturę umożliwiającą przenoszenie do naszego kraju produkcji i lokowanie nowych inwestycji logistycznych dla firm świadczących usługi nie tylko w Polsce, ale i dla dużych rynków zbytu Europy Zachodniej. Jest to związane z trendem nearshoringu i skracania łańcuchów dostaw.

Ta tendencja pogłębi się w 2023 r. – dziś szczególnie liczą się: jakość, stabilność finansowa partnerów biznesowych, względna przewidywalność i bliskość procesów produkcyjno-logistycznych. Uwaga najemców i inwestorów coraz bardziej będzie się skupiać na projektach budowanych z poszanowaniem celów ESG oraz zapewniających efektywność energetyczną. Będą oni poszukiwać zielonych nieruchomości z dostępem do odnawialnych źródeł energii, by zapewnić sobie bezpieczeństwo i stabilność działań. Jednocześnie rynek będzie musiał zacząć się dostosowywać do nowych wymogów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju. Przed nami także podwyżka stawek czynszów, które do tej pory utrzymywały się na bardzo niskim poziomie. To jednak kierunek obserwowany w całej Europie.

Pomimo wielu zmian nie brakuje bodźców stymulujących wzrost rynku. Skala i możliwości zadecydowały o wejściu CTP do Polski. Przełomowym momentem w procesie ekspansji był zakup portfela gruntów, który pozwoli nam wybudować około 1,25 mln mkw. powierzchni logistyczno-produkcyjnej. Tylko w najbliższych miesiącach planujemy dostarczyć pięć gotowych parków – niektóre wykonane w standardzie logistycznym, inne w produkcyjnym. Ekspansja biznesu wiąże się także z potrzebą poszerzenia wykwalifikowanej kadry budowlanej – do tej pory odnotowaliśmy wzrost zatrudnienia o 400 proc. Przed nami dalszy rozwój pod kątem zespołu i produktów.

 

Bogi Gabrovic, CFO w CTP Poland

Udostępnij artykuł
Napisane przez