POLSKA Cushman & Wakefield podsumował sytuację na rynku nieruchomości handlowych. Rok 2023 stanął pod znakiem wzmożonej aktywności deweloperów, którzy oddali do użytku 450 tys. mkw. nowej powierzchni, z czego aż 217 tys. mkw. w IV kwartale. Tym samym całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynoszą obecnie ok. 16,3 mln mkw. Według stanu na koniec ubiegłego roku w budowie pozostało około 370 tys. mkw. powierzchni w ramach 38 obiektów, których otwarcia są zaplanowane na lata 2024–2025, z czego 27 nieruchomości stanowią parki handlowe.
Coraz lepszą kondycję polskiego sektora potwierdzają liczne debiuty sieci handlowych – w ciągu ostatnich 12 miesięcy do Polski weszło aż 29 nowych brandów, czyli najwięcej od 2017 r. Nominalne wzrosty obrotów r./r. wyniosły 5 proc. w październiku i 8 proc. w listopadzie, jednak ich analiza w ujęciu realnym, biorąc pod uwagę inflację, pokazuje, że w październiku odnotowano niewielki spadek o 1,6 proc. r./r., ale w listopadzie wystąpił już nieznaczny, bo 1-proc. wzrost. Związane jest to z hamowaniem dynamiki wzrostu cen oraz z poprawą nastrojów konsumenckich.