Handel jeździ koleją

Pomimo spadku obrotu handlowego między Chinami a Unią Europejską przewozy kolejowe na trasach eurazjatyckich osiągnęły rekordowe poziomy. Zalety transportu kolejowego zyskują na znaczeniu w obliczu globalnych zakłóceń w łańcuchach dostaw oraz niestabilności na trasach morskich.

Według danych UTLC ERA, sojuszu narodowych kolei Kazachstanu, Rosji i Białorusi, które obsługują 95 proc. transportu między Chinami a Eurazją, handel między Chinami a UE wykazał tendencję spadkową w pierwszym kwartale 2024 r. W okresie od stycznia do maja br. handel spadł do 290,9 mld euro, co stanowi spadek z 314 mld euro w tym samym okresie ub.r. Eksport Unii Europejskiej do Chin zmniejszył się o 3 proc., do 91,1 mld euro, podczas gdy import z Chin spadł o 20 proc., osiągając 199,8 mld euro.

Relatywna stabilność stawek i wolumenów przewozów kolejowych, w przeciwieństwie do globalnej niestabilności na Morzu Czerwonym i w Ukrainie, przyczyniła się do rekordowego ruchu na eurazjatyckiej trasie kolejowej. W I połowie br. z Chin do UE przetransportowano łącznie 362 tys. TEU (jednostek ekwiwalentnych dwudziestostopowych), co stanowi wzrost o 11,3 tys. TEU w porównaniu z tym samym okresem w 2023 r. Ruch tranzytowy wyniósł 189 tys. TEU, co stanowi 52 proc. całego towaru przewożonego na trasach Chiny – Europa – Chiny. Oznacza to 66 proc. wzrostu przepływu tranzytowego między ChRL a Europą w porównaniu z I połową ub.r.

Największy wzrost odnotowano w przewozach między Chinami a Polską, które wzrosły o 222 proc., do 61,2 tys. TEU. W przeciwieństwie do tego transport z Polski do Chin spadł o 45 proc. do zaledwie 972 TEU. Niemcy również odnotowały spadek, a eksport do Chin zmniejszył się o 45,6 proc., do 21,1 tysiąca TEU.

UTLC ERA spodziewa się, że w czwartym kwartale 2024 r., szczególnie w okresie świątecznym, znaczenie transportu kolejowego pozostanie wysokie. Modernizacja węzła w Małaszewiczach – głównego hubu na wejściu do UE – pozwoli zwiększyć jego przepustowość i obsługiwać pociągi o długości ponad 1 km., co dodatkowo wzmocni ten środek transportu.

 

fot. Pexels/tomfisk

Udostępnij artykuł
Napisane przez