POLSKA Powierzchnia handlowa w Polsce zajmuje obecnie 14,42 mln mkw. Od stycznia do września tego roku na rynku przybyło jej 337,1 tys. mkw. w postaci 37 nowych budynków, z czego 35 to parki handlowe, oraz 12 rozbudów – wynika z najnowszego raportu CBRE. W budowie jest ponad 588,1 tys. mkw. nowej przestrzeni handlowej, spośród których ponad połowa (63 proc.) zasili małe miasta i większość (69 proc.) stanowią parki handlowe. Udział centrów handlowych w powstającej powierzchni wynosi 27 proc. i wynika z budowy aż czterech obiektów o wielkości powyżej 10 tys. mkw. Wśród nich największy to Galeria Podhalańska w Nowym Targu, która zajmie 50 tys. mkw. Oprócz tego w budowie są Nowa Sukcesja w Łodzi (35 tys. mkw.), Brama Jury w Zawierciu (16,2 tys. mkw.) oraz Leroy Merlin w Szczawnie Zdroju (10 tys. mkw.).
– Mimo spadku sprzedaży detalicznej we wrześniu i podwyższonej inflacji warunki do inwestycji w polski rynek handlowy są dobre. Aktywność inwestorów w tym sektorze rośnie najszybciej, a wartość inwestycji od początku tego roku sięgnęła 612 mln euro. Biorąc pod uwagę okres od stycznia do września br., w sprzedaży detalicznej widać trend wzrostowy. W porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku zwiększyła się o 2,6 proc. – mówi Mariusz Majkowski, dyrektor w Dziale Powierzchni Handlowych w CBRE.