Polaryzacja między budynkami będzie coraz bardziej widoczna

Kolejny rok zakończyliśmy jako największy zarządca w Polsce, który nie jest powiązany ze strukturą dużej agencji nieruchomości i top 5. Obecnie zarządzamy ponad 1 mln mkw. biur, galerii handlowych oraz magazynów i PRS.

Rok 2024 był dla MVGM rokiem dużych zmian wewnętrznych, które długofalowo ustawiają nas w dobrej pozycji do rozwoju. Przede wszystkim spłaszczyliśmy mocno strukturę firmy i w efekcie doświadczeni eksperci są teraz bliżej ze swoimi zespołami i bliżej klientów. Pozyskujemy nowe budynki do zarządzania, a przy tym pracujemy wydajniej i lepiej wykorzystujemy wiedzę oraz doświadczenie pracowników. Wprowadziliśmy system SAP do zarządzania organizacją, mocno zdigitalizowaliśmy procesy wewnętrzne i komunikację z klientami na projektach.

W czasie silnej konkurencji o każdego najemcę, szczególnie w miastach regionalnych, odpowiednie zarządzanie obiektem, zintegrowane z reprezentowaniem właściciela w trakcie negocjacji umów, daje naszym klientom dużą wartość, bo reprezentuje ich firma, która zna dany budynek jak nikt inny. Dlatego chcemy w 2025 r. postawić jeszcze mocniej na połączenie usług zarządczych, zintegrowanych ściśle z leasingiem oraz zarządzaniem projektami fit-out w lokalizacjach, w których jesteśmy obecni. Dodajemy do tego również wsparcie w realizacji celów ESG oraz dostosowanie do wymogów raportowania.

Podchodzimy również strategicznie do wsparcia właścicieli w kontakcie z najemcami poprzez organizowanie przemyślanych i ciekawych eventów w zarządzanych budynkach. Budujemy dzięki temu społeczność w biurowcach i wspieramy wzrost footfallu w obiektach handlowych. To przestało już być dodatkowym obowiązkiem zarządcy, a obecnie jest game changerem rynkowym i dużym wyróżnikiem, którego efekty są widoczne w czasie intensywnej pracy w okresie przedłużania umów. Bez długofalowej relacji z najemcą, jego zarządem i pracownikami żaden budynek nie ma obecnie gwarancji, że dana firma pozostanie w tym budynku na dłużej. Jako zarządcy jesteśmy cały czas na miejscu i możemy budować bezpieczeństwo, stałość usług, atrakcyjność miejsca, z którym firmy się identyfikują.

Prognozuję, że polaryzacja na rynku komercyjnym między budynkami dobrymi a słabszymi – szczególnie dotyczy to biur i centrów handlowych – będzie coraz bardziej widoczna. Klienci korporacyjni i konsumenci zagłosują portfelami. Lepsze assety będą rosnąć i walczyć o najlepszych, a słabsze będą pustoszeć i konieczna będzie zmiana podejścia do komercjalizacji lub nawet do funkcji takiego obiektu w przyszłości.

Łukasz Mazurczak, managing director MVGM Polska

Komentarz ukazał się w roczniku Trendy 2025 opublikowanym 16 grudnia 2024 r.
Udostępnij artykuł
Napisane przez