Handel najlepiej od 2015 r.

Jak wskazuje raport BNP Paribas Real Estate „At a Glance Retail Q4 2024”, w ubiegłym roku deweloperzy dostarczyli na polski rynek handlowy około 545 tys. mkw. (ok. 200 tys. mkw. w IV kw.) powierzchni handlowej, co stanowi najlepszy wynik od 2015 r. (ok. 620 tys. mkw.), a jej całkowita ilość osiągnęła wartość ok. 16,5 mln mkw., z czego ponad 2,5 mln mkw. przypada na stolicę. 

Na dalszych miejscach uplasowały się Aglomeracja Katowicka (ponad 1,5 mln) oraz Trójmiasto (prawie 1 mln mkw.). Na koniec ub.r. w budowie pozostawało ok. 260 tys. mkw. (wliczając w to przebudowy i zmiany formatu handlowego ok. 330 tys.), z czego około 74 proc. obejmowało segment parków handlowych, a 10 proc. – centra handlowe. Z analiz wynika, że ok. 1/3 powierzchni najmu parków handlowych zajmują sieci dyskontowe, jak Pepco, Action, Tedi czy Dealz, a 15 proc. – dyskonty spożywcze. 10,2 proc. udziału w sprzedaży detalicznej wyniosła sprzedaż przez internet, a nowoczesne technologie, takie jak one-step checkout czy płatności jednym kliknięciem, mogą jeszcze bardziej wpłynąć na popularność intuicyjnych, szybkich i bezpiecznych procesów zakupowych w sieci. Umacnia się pozycja polskiego rynku dóbr luksusowych, której wartość w ub.r. osiągnęła 55,6 mld zł, co oznacza wzrost o 24,6 proc. w porównaniu z rokiem 2023. Z tej kwoty 36 mld zł przypadło na sektor motoryzacyjny, a 7,8 mld na usługi hotelarskie i spa. W całym 2024 r. na rynku handlowym w kraju zadebiutowało 26 marek. Poziom pustostanów w 16 aglomeracjach wyniósł 3,3 proc. (-0,3 pkt proc. r./r.).

Udostępnij artykuł
Napisane przez