Handel w sieci podporą magazynów

Rosnąca popularność zakupów online w Europie przyczynia się do strukturalnej transformacji rynku nieruchomości logistycznych. Jak pokazuje najnowsza analiza Prologis Research, rozwój e-commerce może generować w Europie zapotrzebowanie na dodatkowe 1,4–1,9 mln mkw. powierzchni magazynowych rocznie.

Według Prologis Research wartość handlu online w Europie będzie rosła średnio o 5 proc. rocznie w ciągu najbliższych pięciu lat. W efekcie rynek potrzebować będzie od 1,4 do 1,9 mln mkw. nowej powierzchni logistycznej każdego roku – wyłącznie z tytułu wzrostu e-commerce. Obecnie sprzedaż internetowa odpowiada za około 10 proc. całkowitej sprzedaży detalicznej w Europie, ale według prognoz udział ten może wzrosnąć do 13,4 proc. do 2030 r. Wzrost ten napędzają: rozwój zakupów mobilnych, integracja kanałów online i offline, rosnące zaufanie klientów do e-sklepów oraz skracanie czasu dostaw.

Trendy europejskie mają silne odzwierciedlenie w Polsce. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w styczniu br. wartość sprzedaży internetowej wyniosła 6,94 mld zł, co oznacza wzrost o 9,4 proc. r./r. i stanowiło 9,1 proc. całkowitej sprzedaży detalicznej. W lutym e-commerce utrzymał wysoką dynamikę, z obrotem większym o 5,2 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Kolejnym istotnym czynnikiem wpływającym na rozwój magazynów w Europie jest ekspansja azjatyckich gigantów e-commerce. W Hiszpanii odpowiadają one już za 34 proc. wszystkich zakupów online, a w Niemczech ich udział potroił się od 2022 r. Ich obecność oznacza większe potrzeby w zakresie nowoczesnych centrów dystrybucyjnych – zlokalizowanych bliżej konsumenta końcowego.

Transformacja rynku logistycznego to również efekt zmieniającego się otoczenia regulacyjnego. Unia Europejska planuje reformę zasad zwolnienia z podatku de minimis, co może zwiększyć koszty importu towarów o wartości poniżej 150 euro – dotychczas zwolnionych z ceł. W obliczu tych zmian firmy coraz częściej przenoszą centra realizacji zamówień do regionów bliższych odbiorcom i stawiają na lokalne huby logistyczne.

– Już teraz obserwujemy, że coraz więcej globalnych firm decyduje się lokować w naszym kraju centra logistyczne o kluczowym znaczeniu dla ich działalności – komentuje Paweł Sapek, senior vice president, regional head Prologis w Europie Środkowej.

 

fot. Pexels/artempodrez

Udostępnij artykuł
Napisane przez