WARSZAWA Warszawskie biurowce coraz mocniej przeobrażają się w wielofunkcyjne centra życia. Według raportu Colliers „Zakupy w biurowcu – gdzie praca spotyka styl życia” liczba budynków z lokalami handlowo-usługowymi wzrosła do 384, co oznacza przyrost o 8 proc. względem 2023 r. W tym samym okresie całkowita powierzchnia lokali zwiększyła się z 253 tys. do 281 tys. mkw., czyli o 11 proc. Średnia wielkość lokalu urosła z 212 do 223 mkw. Najsilniej rozwija się gastronomia – liczba lokali w tej kategorii wzrosła w dwa lata o 18, do 289, przy wzroście udziału kawiarni (+1 pkt proc.), restauracji z obsługą kelnerską (+2 pkt proc.) i bistro (+1 pkt proc.) przy równoczesnym spadku znaczenia kantyn (o 2 pkt proc.). Usługi stanowią 20 proc. nowych lokali, z czego największą grupą pozostają punkty zdrowia i urody – 168 obiektów, czyli 43,3 proc. całego segmentu usługowego. Placówki edukacyjne zwiększyły udział szkół językowych z 10 do 16 proc., a prywatnych uczelni do 6 proc. Liczba lokali o funkcji rozrywkowej zwiększyła się w dwa lata o 25 proc., przy czym sektor fitness odpowiada już za 70 proc. tej kategorii. Handel w biurowcach utrzymuje stabilną strukturę – sklepy spożywcze odpowiadają za 21 proc. wszystkich punktów handlowych, a żywność specjalistyczna za 16 proc., wśród których dominują piekarnie i sklepy z alkoholem. W 2025 r. odnotowano 180 pustych lokali wobec 170 w 2023 r., co daje wskaźnik 14,26 proc. wobec 14,36 proc. dwa lata wcześniej. Najwięcej pustostanów występuje w Śródmieściu Południowym, Centrum Północnym i na Mokotowie, a najmniej na Ursynowie, Wilanowie, na Dolnych Jerozolimskich i w Centrum Wschodnim – poniżej 5 proc. zasobu.