Co w handlu piszczy

POLSKA Jak podają eksperci Colliersa, w I kw. br. na polskim rynku handlowym oddano 40,5 tys. mkw. nowej powierzchni – to najniższy wynik od lat. Powstały trzy nowe parki handlowe i rozbudowano dwa istniejące obiekty – wszystkie w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. Mimo niskiej nowej podaży w budowie znajduje się ponad 500 tys. mkw. powierzchni handlowej, głównie w formacie parków handlowych (78 proc.), a jej całkowite zasoby osiągnęły poziom 13,4 mln mkw. i nasycenie na poziomie 344 mkw. na 1 tys. osób. Na rynku pojawiło się pięć nowych marek, m.in. Guess Jeans, Armağan, a Krakowski Kredens wrócił do sklepów stacjonarnych. Ceetrus i Apsys poinformowały o utworzeniu spółki joint venture w celu realizacji projektu Wilanów Park, a Ceetrus uzyskał już decyzję o pozwoleniu na budowę dla kolejnej inwestycji – Projektu Góraszka. Równocześnie zamykane są starsze obiekty, jak Galeria Bemowo w Warszawie czy Dębiec w Poznaniu. Zmiany widać również w strategiach – obiekty handlowe zyskują funkcje gastronomiczne i kulturalne, czego przykładem są przejęta przez Apsys Hala Targowa w Gdańsku i Stary Browar w Poznaniu, gdzie otwarto nowy food hall. Równolegle analitycy obserwują konsolidacje i repozycjonowanie marek. Grupa XXXLutz, dotychczasowy właściciel 50 proc. udziałów w Grupie BRW, nabyła pozostałą część i czeka na zatwierdzenie transakcji przez urząd antymonopolowy. Grupa CCC zapowiada natomiast zmiany w swoim koncepcie Eobuwie – w zakresie sklepów stacjonarnych i oferty produktowej. Sklepy Eobuwie.pl mają być otwierane w miastach z co najmniej 60–70 tys. mieszkańców, a zniknąć ma z nich strefa Modivo.

Udostępnij artykuł
Napisane przez