Nie pierwszy raz rynek magazynowy stawia przed nami wyzwania – i jak zawsze, traktujemy je jako impuls do działania. Pierwsza połowa br. tylko potwierdziła, że konsekwencja, pragmatyzm i dobra strategia pozwalają rosnąć niezależnie od fazy cyklu koniunkturalnego. Obecny moment sprzyja inwestycjom oportunistycznym, napędzanym nowymi możliwościami i produktami.
Popyt w regionie Europy Środkowo-Wschodniej pozostaje stabilny. CEE jako najbardziej konkurencyjna kosztowo lokalizacja w Europie staje się kluczowym beneficjentem rosnącego trendu nearshoringu. Obserwujemy powrót produkcji z Azji. Firmy – w tym chińscy producenci samochodów – wchodzą do CEE, ściągając za sobą całe łańcuchy dostaw.
W strukturze popytu, zarówno w skali Grupy CTP, jak i Polski, dominują trzy sektory: 3PL, produkcja i automotive. To m.in. ich potrzeby wyznaczają kierunki rozwoju naszej oferty. Skupiamy się na dalszej dywersyfikacji – zarówno pod względem formatów, jak i lokalizacji. Dostarczamy duże hale – CTSpace – oraz mniejsze moduły CTBox i CTFlex. Te drugie realizujemy coraz częściej w średniej wielkości miastach, takich jak Toruń, gdzie widzimy potencjał wzrostu i gotowość do współpracy po stronie lokalnych władz.
Jednocześnie nasza aktywność nadal koncentruje się w dużych aglomeracjach. To uzasadnione podejście: produkcja i gospodarka magazynowa zatrudniają dziś ponad 1/5 aktywnych zawodowo Polaków. To przekłada się nie tylko na skalę zapotrzebowania, ale też na oczekiwania względem jakości infrastruktury. W najnowszym badaniu przeprowadzonym przez CTP wśród pracowników produkcji i magazynów w Polsce aż 9 na 10 respondentów przyznało, że doświadczyło dyskomfortu spowodowanego nadmiernym hałasem. Ponadto 69 proc. narażonych jest na zbyt wysoką temperaturę, a 62 proc. na niedostateczny dostęp do światła słonecznego. Co równie istotne – 56 proc. wskazało, że oczekuje od miejsca pracy, by nie wpływało negatywnie na zdrowie psychiczne. Poszerzoną analizę przedstawimy w III kwartale br. jako istotny głos w rozmowie o przyszłości środowiska pracy blue collars.
Piotr Flugel, managing director w CTP Polska
Komentarz ukazał się w roczniku „Na Półmetku 2025”