Nie ma żadnych wątpliwości co do tego, że 2023 r. na rynku nieruchomości będzie przełomowy. Będzie testem, ale również szansą. Słowa „optymalizacja” i „oszczędności” odmienimy przez wszystkie przypadki, skupimy się na ESG, a i tak już mocno rozpędzone magazyny dodatkowo nakręci nearshoring.
Podaż nowoczesnej powierzchni biurowej w Warszawie w 2023 r. osiągnie historycznie najniższe wartości. Spodziewamy się, że na rynek zostanie dostarczone tylko około 60 tys. mkw. Ze względu na bardzo wysokie koszty budowy czynsze w tych biurowcach będą wyższe o 10, a nawet 15 proc. Dlatego część najemców pozostanie i zdecyduje się na renegocjacje umów w dotychczasowych lokalizacjach. Oszczędności płynące z pozostania w starszych budynkach nie będą jednak tak oczywiste, bo nowoczesne biurowce pozwolą osiągnąć nawet 30-proc. oszczędności na opłatach eksploatacyjnych.
Nie bez znaczenia dla wyboru tak biura, jak i magazynu będzie wprowadzenie jednolitych europejskich standardów raportowania strategii ESG. Najważniejsze będą dwa punkty – ograniczenie emisji CO2 oraz zużycia energii elektrycznej – a dostosowywanie starszych budynków, np. przez odpowiednie modyfikacje systemów klimatyzacji, zainstalowanie czujników ruchu czy oświetlenia typu LED, stanie się jednym z elementów negocjacji najemców z wynajmującym.
Popyt na rynku magazynowym nie słabnie. Mimo wzrostu czynszów nasze magazyny są nadal najtańsze w Europie, dlatego w najbliższych miesiącach jednym z kół zamachowych tego rynku będzie przenoszenie do Polski produkcji z Azji. Biorąc pod uwagę duży popyt oraz otwierające się nowe możliwości, myślę, że deweloperzy, którzy poradzą sobie z finansowaniem i dostarczą powierzchnię na czas, wygrają.
Newmark Polska będzie w 2023 r. kontynuować swoją strategię. Skupiamy się na sektorze przemysłowo-magazynowym i biurowym, ale poszerzamy ofertę o usługi towarzyszące, takie jak location strategy, ESG i strategie środowiska pracy. Wspiera nas w tym obszarze nasz globalny partner – firma Newmark. W ostatnim roku zwiększyliśmy znacząco zatrudnienie, jednak cały czas jesteśmy otwarci na kolejne talenty, które podzielają nasze wartości i ambicje.
Piotr Kaszyński, partner zarządzający, Newmark Polska