W skali globalnej mamy za sobą kilkunastoletni okres nieprzerwanego wzrostu gospodarczego, najdłuższy w historii mierzenia cykli koniunkturalnych. To spowodowało, że większość sektorów nieruchomości, a szczególnie magazyny, odnotowywała spektakularne wyniki. Dziś sytuacja jest bardziej złożona. Niepewność wywołana wojną w Ukrainie, rosnące ceny energii, inflacja i wzrost kosztu pieniądza sprawiły, że mamy do czynienia z ograniczonym dostępem do finansowania, a wskutek tego rosnącymi oczekiwaniami funduszy co do zwrotów z inwestycji.
Jak w takich uwarunkowaniach mówić o trendach na rok 2023? Spójrzmy na fundamenty: sytuacja na rynku magazynowym jest dobra, popyt jest zdrowy i wciąż stabilny, a wzrost czynszów stał się faktem. Przybywa też firm, które chcą w Polsce lokować magazyny. Nasz rynek oferuje najbardziej atrakcyjny w Europie koszyk uwzględniający czynsz, cenę energii oraz koszt pracownika. To może być szansa dla polskiego rynku w czasach, w których najemcy będą szukać oszczędności. Z drugiej strony wszyscy uczestnicy rynku obawiają się ograniczenia popytu konsumpcyjnego, który jest kołem zamachowym m.in. sektora magazynowego.
Nawet jeśli dojdzie do tymczasowego spowolnienia, to fundamenty rynku wciąż są zdrowe, a przewaga konkurencyjna polskiego rynku jest znacząca. W 7R planujemy więc kolejne inwestycje, wciąż też poszukujemy nowych, atrakcyjnych gruntów. Jednocześnie olbrzymi nacisk kładziemy na jakość zarówno samej obsługi naszych partnerów, jak i końcowego produktu. Widzimy wyraźnie, że kwestie związane z ESG stają się coraz ważniejsze dla niemal wszystkich uczestników rynku: najemców, banków finansujących projekty i w końcu dla funduszy inwestycyjnych.
Uważam, że w 2023 r. coraz większe znaczenie będą zyskiwać projekty, które zaoferują realne oszczędności zużycia energii i jednocześnie pozwolą użytkownikom na zmniejszenie śladu węglowego. Inwestorzy są już gotowi zapłacić wyższą cenę za tego typu produkt. Jesteśmy w zaawansowanej fazie opracowywania modelowego budynku, który spełni te wymogi. Obecnie przyglądamy się kilku innowacyjnym rozwiązaniom, które pozwolą nam uzyskać pożądaną przez nas i naszych klientów jakość. Wyzwaniem będzie znalezienie balansu między energooszczędnością a kosztami realizacji.
Michał Białas, head of business development w 7R