Lotniska stały się kluczowymi elementami globalnej infrastruktury, które nie tylko ułatwiają podróże, ale także napędzają wzrost gospodarczy, przyciągają inwestycje i wspierają transformację regionów. Te zagadnienia zdominowały konferencję „Places and Spaces” zorganizowaną przez Urban Land Institute, która odbyła się w Warszawie. Na przykładach funkcjonującego Amsterdam Airport City oraz planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) w Polsce eksperci wskazali, w jaki sposób dobrze zaprojektowane huby komunikacyjne mogą przyciągnąć inwestorów, wspierają rozwój lokalny, tworzą miejsca pracy i poprawiają jakość życia mieszkańców.
Patrick Verhulst, dyrektor Amsterdam Airport City, podkreślił, że lotnisko Schiphol to coś więcej niż punkt przesiadkowy – jest centrum całego ekosystemu gospodarczego.
– W latach 90. po raz pierwszy użyto terminu „aerotropolis” na opisanie miejsca, które pełni rolę hubu logistycznego, biznesowego, a często także kulturalnego i rekreacyjnego, wykorzystując swoją bliskość do portu lotniczego jako główny motor gospodarczy. Dziś Amsterdam Airport City to rzeczywistość, w której biznes i życie współistnieją w harmonii – zapewnił Verhulst.
Amsterdam Airport City – model sukcesu
Amsterdam Airport City, dzięki ponad 300 bezpośrednim połączeniom lotniczym oraz integracji z siecią kolejową i drogową, przyciąga inwestorów z całego świata. W ciągu dekady Amsterdam awansował z szóstego na drugie miejsce w Europie pod względem atrakcyjności inwestycyjnej, zaraz po Londynie.
– Przykład Schiphol pokazuje, że infrastruktura transportowa może być podstawą wzrostu gospodarczego. W naszym przypadku widać to w rozwoju Park 20|20 – w pełni zrównoważonego parku biznesowego, Schiphol Trade Park – logistycznego centrum w Haarlemmermeer, a także zintegrowanego ekosystemu, w którym działają i współpracują różne podmioty związane z life sciences – mówił Verhulst.
Jednak sukces niesie ze sobą także wyzwania, takie jak ograniczona przestrzeń.
– Holandia przechodzi z etapu intensywnego wzrostu ekonomicznego do zrównoważonej, jakościowej gospodarki, ale rozwój infrastruktury jest kontynuowany. W planach jest rozbudowa połączeń transportu publicznego, takich jak linia metra łącząca Schiphol z centrum Amsterdamu i sąsiednim Hoofddorp. Po raz pierwszy naprawdę łączymy całą metropolię – stwierdził Verhulst, podkreślając znaczenie łączności w globalnej rywalizacji o inwestorów.
CPK – przyszłość transportu w Polsce
Podobne ambicje przyświecają Polsce, gdzie przygotowywany jest jeden z największych projektów infrastrukturalnych ostatnich lat – Centralny Port Komunikacyjny. Jak wyjaśnił dr Filip Czernicki, prezes CPK, projekt obejmuje budowę nowoczesnego lotniska oraz kolejowego i drogowego węzła transportowego między Warszawą a Łodzią.
– Tworzymy system, który skróci dystanse w Polsce i regionie, przyciągnie inwestorów i da impuls do rozwoju gospodarczego kraju – zapewnił dr Czernicki.
CPK ma być jednym z najbardziej innowacyjnych lotnisk w Europie, z przepustowością początkową 34 mln pasażerów rocznie i możliwością rozbudowy do 60 mln pasażerów rocznie. Lotnisko ma działać 24/7, bez ograniczeń nocnych, co jest wyjątkowe w skali europejskiej.
– Lotnisko Chopina w Warszawie osiąga już maksymalną przepustowość. Nie ma na nim miejsca na obsługę zwiększającej się liczby podróżnych i na dalszy rozwój LOTu. Latem miejsca do odladzania są wykorzystywane do parkowania samolotów, a już tej zimy miejsc odstawczych będzie brakować. Dlatego CPK jest niezbędne – podkreślił dr Czernicki.
Projekt będzie także przykładem zrównoważonego podejścia – lotnisko ma być w momencie otwarcia neutralne węglowo (tzw. „net zero ready”). CPK to również sieć kolei dużych prędkości która połączy Warszawę, Łódź, Wrocław, Poznań, a także w przyszłości stolice innych państw, np. Pragę.
– Dzięki budowie kolei dużych prędkości, podróż z Warszawy do Łodzi skróci się do 40 minut z ponad godziny, a do Wrocławia z czterech godzin do 100 minut. To prawdziwa zmiana jakościowa – dodał prezes CPK.
Głos samorządu i inwestorów
Podczas dyskusji panelowej, moderowanej przez Johna Bankę z ARC Capital Markets, prelegenci skupili się na ekonomicznych korzyściach wynikających z projektów takich jak CPK. Adam Pustelnik, wiceprezydent Łodzi, przyznał, że projekt jest wielką szansą dla regionu.
– Łódź będzie największym beneficjentem CPK. To projekt, który odmieni nasze miasto i połączy nas z całym światem. Łódź ma świetną lokalizację, ale do tej pory brakowało jej odpowiednich narzędzi, by w pełni wykorzystać swój potencjał. Z projektami towarzyszącymi CPK, które połączą Łódź z paneuropejskimi korytarzami kolejowymi, a także z największym lotniskiem w regionie oddalonym o 30 minut, nasze miasto stanie się zwycięzcą. Wierzę, że to moment w historii Polski, w którym taki projekt jest niezbędny. Nasz kraj rozwijał się dynamicznie przez ostatnie dekady, ale aby kontynuować ten wzrost, potrzebujemy silnego ekonomicznego paliwa. CPK i jego infrastruktura mogą stać się tym właśnie impulsem dla Łodzi, regionu i całej Polski – powiedział Adam Pustelnik.
Patrick Verhulst z Amsterdam Airport City dodał, że kluczowym elementem sukcesu jest łączność. – Lotnisko to serce aerotropolis, ale to połączenia z resztą regionu decydują o jego roli w gospodarce. Transport, dane i mobilność – to wszystko przyciąga inwestorów – podkreślił.
Konferencja „Places and Spaces” potwierdziła, że dobrze zaprojektowane lotniska mogą stać się fundamentem rozwoju gospodarczego. Projekty takie jak Amsterdam Airport City czy CPK pokazują, że inwestycje w infrastrukturę transportową nie tylko mogą przyciągnąć kapitał, ale także zmienić krajobraz gospodarczy całych regionów. Jak podkreślił Filip Czernicki: CPK to projekt na miarę przyszłości, który uczyni Polskę bardziej konkurencyjną na globalnym rynku.
Relacja z wydarzenia w języku angielskim dostępna jest pod tym linkiem.