Inwestycje w miastach portowych

Konferencja Urban Land Institute (ULI) Poland „Anchoring the Future – Port Development Strategies and Private Sector Opportunities” zgromadziła w Gdyni ekspertów z dziedziny nieruchomości i urbanistyki, by przeanalizować specyfikę inwestowania w miastach portowych. Skupiono się na wyzwaniach i szansach związanych z rewitalizacją terenów portowych, integrowaniem ich z tkanką miejską oraz zapewnieniem zrównoważonego rozwoju z uwzględnieniem potrzeb mieszkańców i wymagań dynamicznie zmieniającego się rynku.

Miasta portowe, takie jak Gdynia, stoją przed unikatowymi wyzwaniami i szansami w zakresie rozwoju i inwestycji. Bliskość morza i infrastruktura portowa stwarzają potencjał do wzrostu gospodarczego i rozwoju nowych sektorów, jednocześnie wymagając od inwestorów elastyczności i umiejętności adaptacji do dynamicznych warunków.

Profesor Jörn Walter z HafenCity University w Hamburgu, opierając się na doświadczeniach z rewitalizacji HafenCity, podkreślił znaczenie kompleksowego i elastycznego planu zagospodarowania i długoterminowej wizji rozwoju. – Plany inwestycji zmieniały się kilkukrotnie i warto mieć narzędzia pozwalające zarządzać realizacją inwestycji w tak długim czasie – powiedział profesor Walter. Jego zdaniem bardzo istotne przy tego typu inwestycjach jest zadbanie o tereny zielone i przeznaczone do wypoczynku. Kluczowy jest oczywiście odpowiedni miks powierzchni użytkowych, handlowych, gastronomicznych, biur i mieszkań, ale tym, co przesądza o sukcesie takiej inwestycji, jest zadbanie o włączenie różnych grup społecznych. Profesor Jörn Walter podkreślił, jak ważne jest zróżnicowanie struktury społecznej mieszkańców w celu stworzenia dynamicznej i zrównoważonej dzielnicy. Można to uzyskać, oferując mieszkania dla różnych grup wiekowych, o zróżnicowanych poziomach dochodów oraz dostosowane do różnych stylów życia, co sprzyja integracji społecznej i rozwojowi wspólnoty.

Wiceprezydent Gdyni Maciej Zielonka podkreślił z kolei znaczenie synergii między rozwojem portu a rozwojem miasta, zwracając uwagę na potrzebę racjonalnego planowania przestrzennego i uwzględniania potrzeb mieszkańców przy kształtowaniu obszarów portowych. Wiceprezydent mówił o kluczowych projektach rewitalizacyjnych, takich jak master plan dla obszaru Międzytorze, który ma zapewnić zrównoważony rozwój tego strategicznego miejsca. Zwrócił także uwagę na rolę dialogu z mieszkańcami. – Ważne jest, aby mieszkańcy mieli realny wpływ na kształtowanie swojego otoczenia, zwłaszcza w tak dynamicznych obszarach jak tereny portowe – podkreślił Maciej Zielonka.

Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezes zarządu Portu Gdynia, zwróciła natomiast uwagę na dynamiczny rozwój infrastruktury portowej, podkreślając znaczenie odpowiednich inwestycji w zabezpieczenie przyszłości portu. Mówiła o planach rozwoju zewnętrznego portu, obejmujących około 150 ha, oraz o już zawartych kontraktach na budowę falochronów chroniących przyszły port. Gruszecka-Spychała zaznaczyła, że jednym z kluczowych celów jest posiadanie odpowiednich zasobów finansowych, by móc elastycznie reagować na potrzeby związane z dokupowaniem gruntów i realizowaniem dalszych inwestycji.

Angelika Cieślowska, prezes zarządu Doraco, podkreśliła znaczenie zrównoważonego rozwoju, wskazując na potrzebę inwestowania w infrastrukturę społeczną, taką jak szkoły czy przedszkola. Zwróciła jednak uwagę na konieczność uwzględniania rachunku ekonomicznego i rentowności inwestycji, zaznaczając, że deweloperzy ponoszą całe ryzyko związane z realizowaniem takich projektów. – Można oczekiwać od inwestorów, że będą budować szkoły czy przedszkola, ale powinien być uwzględniany rachunek ekonomiczny. Deweloper bierze na siebie całe ryzyko – podkreśliła Cieślowska.

Jadwiga Kosińska, project director w Stocznia Cesarska Development, podkreśliła rolę współpracy na linii publiczno-prywatnej. Radosław Kostka, acquisition manager w Vastint Poland, mówił o wyzwaniach związanych z dynamicznymi zmianami planów zagospodarowania przestrzennego i potrzebie elastyczności w działaniach deweloperskich.

 

fot. Pexels/radoslaw-sikorski

Udostępnij artykuł
Napisane przez