Obecna sytuacja, w której doświadczamy wielu kryzysów jednocześnie, wymaga od przedsiębiorców podejmowania pragmatycznych decyzji. Jednak odpowiadanie na bieżące problemy nie może być wyłącznie reaktywne, lecz powinno wynikać z założeń strategicznych, te zaś należy poprzedzić szczegółową analizą.
Jednym z najbliższych wyzwań jest obowiązek raportowania ESG, który zacznie dotyczyć w najbliższych latach szerszego grona przedsiębiorców. Biznes już teraz musi zacząć się przygotowywać do tego wyzwania. Niezależnie od tego, jaka jest główna motywacja, wiele czynników skłania firmy do przeprowadzenia kompleksowej analizy wewnętrznej oraz określenia własnych wyzwań i ryzyk związanych z implementacją strategii ESG. Będzie to kierunek determinujący decyzje biznesowe w 2023 r., wpływający nie tylko na koszty operacyjne, lecz także odporność na rosnące koszty.
Oczy opinii publicznej w ostatnim czasie pod wpływem szczytu klimatycznego COP27 zwróciły się na rynek nieruchomości. Zarówno ze względu na koszty, jak i ślad węglowy, który generuje ten sektor. Nieruchomości odpowiadają za ok. 40 proc. światowej emisji CO2, w tym aż 11 proc. pochodzi z procesów budowlanych. Dlatego najbardziej efektywnym – z punktu widzenia globalnego rachunku węglowego – rozwiązaniem tego problemu jest zintensyfikowanie działań związanych z modernizacją już istniejących aktywów zamiast zastępowania ich nowymi budynkami. Ponadto aktywa o zbyt wysokich współczynnikach emisji staną się mniej atrakcyjne ze względu na generowanie zbyt wysokich kosztów oraz niespełnianie wymaganych standardów ESG. Szacuje się, że nakłady konieczne do poniesienia w związku z doprowadzeniem do neutralności klimatycznej sektora nieruchomości mogą wynieść nawet 3 bln dol.
Dostosowanie nieruchomości nie ograniczy się tylko do kwestii modernizacji budynków, będzie również dotyczyło fit-outu powierzchni. Już od dłuższego czasu obserwujemy i obserwować będziemy transformację życia biurowego po pandemii COVID-19. Dużo firm wróciło do swoich siedzib, jednak zmieniły się sposób użytkowania biura i potrzeby pracowników. Nie od dziś wiadomo, że biuro pełni także funkcję społecznie integrującą.
Dominik Januszewski, head of strategic advisory JLL