W I połowie 2023 r. deweloperzy oddali do dyspozycji najemców 219 tys. mkw. powierzchni handlowych, z czego 122,6 tys. mkw. (56 proc.) stanowiły parki handlowe, a 28,4 tys. mkw. (13 proc.) centra convenience – poinformowały JLL i Trei Real Estate Poland w raporcie „Parki handlowe i centra convenience w Polsce”.
Autorzy dokumentu przewidują, że do końca roku łączna powierzchnia parków handlowych może się zwiększyć o dodatkowe 230 tys. mkw. W rezultacie 2023 może być kolejnym rekordowym rokiem pod względem dostarczenia na rynek nowej podaży.
W ciągu ostatnich 12 miesięcy natomiast w ramach 57 inwestycji na rynek dostarczono ok. 376 tys. mkw. GLA w postaci tradycyjnych i regionalnych parków handlowych (31), jak również centrów convenience (26). Większość z nich (38 proc.) jest zlokalizowana w miastach poniżej 50 tys. mieszkańców, a 31 proc. w dużych aglomeracjach.
W Polsce funkcjonuje obecnie 600 parków handlowych o powierzchni co najmniej 2 tys. mkw., co przekłada się na łączną podaż tego typu przestrzeni wynoszącą ponad 3,6 mln mkw. GLA (stan na koniec I półrocza 2023 r.). Ponad 2,6 mln mkw. GLA przypada na parki handlowe, a ok. 958 tys. mkw. GLA na centra typu convenience.