Ostatnie miesiące upływają pod znakiem stabilizacji. Obserwujemy powrót do długofalowego trendu sprzed pandemii, bo wyjątkowe wzrosty w latach pandemicznych nie były normą. Teraz wskaźniki wracają do poziomów charakterystycznych dla lat 2017–2019, co potwierdza długoterminową stabilizację rynku.
W pierwszej połowie 2024 r. obserwowaliśmy niewielki wzrost wskaźnika pustostanów, jest to jednak proces naturalny, wynikający z cyklu życia projektów deweloperskich. W skali kraju średni wzrost pustostanów zachował poziom wskazujący na zdrową równowagę między popytem a podażą.
Taka równowaga panuje też w relacji między nowymi umowami a ich przedłużeniami, co świadczy o stabilnym popycie na powierzchnie magazynowe. Firmy, które się rozwijają, zwiększają swoje zasoby, podczas gdy inne optymalizują swoje działania. Na rynku widoczna jest też delikatna tendencja odchodzenia od dominującej ostatnio strategii „just in case” na rzecz ograniczania zapasów magazynowych i minimalizacji kosztów ich przechowywania. Nie prowadzi to jednak do zakłóceń.
Przewidujemy, że ten stabilny trend rozwoju rynku nieruchomości przemysłowych będzie kontynuowany w drugim półroczu 2024 r. Pomimo niewielkich wahań wskaźników pustostanów i nieznacznych korekt strategii logistycznych fundamenty rynku pozostają solidne, a Panattoni kontynuuje dynamiczny rozwój w Polsce. W pierwszym półroczu podpisaliśmy 51 umów najmu na ponad 662 tys. mkw. Z tego ponad 50 tys. zajęły dwie francuskie sieci supermarketów, a ponad 300 tys. przypadło na nowe umowy w sektorze e-commerce, przede wszystkim firm z branży modowej lub działających dla nich operatorów logistycznych. Ta branża dalej będzie napędzać wzrost.
Na koniec drugiego kwartału tego roku mieliśmy w budowie blisko 800 tys. mkw. powierzchni magazynowej. Planujemy dalsze inwestycje, aby sprostać rosnącym oczekiwaniom naszych klientów i wzmacniać pozycję lidera na rynku nieruchomości komercyjnych. Równocześnie kontynuujemy ekspansję na rynkach zagranicznych. W minionym półroczu rozpoczęliśmy m.in. budowy naszego pierwszego parku przemysłowego w Indiach czy ogromnej inwestycji w Swindon w Wielkiej Brytanii. Weszliśmy też na nowy rynek – do Arabii Saudyjskiej – a wkrótce planujemy uruchomienie oferty BTS dla klientów w krajach bałtyckich.
Marek Dobrzycki, managing director, Panattoni