„Jesteśmy dopiero na początku. Nie mamy pojęcia, jak daleko możemy zajść” – powiedziała Renata Hartle, dyrektor ds. rozwiązań technologicznych w Colliersie, podczas spotkania ULI Poland poświęconego sztucznej inteligencji. Przypomniały mi się wtedy inne słowa – te o pudełku czekoladek z „Forresta Gumpa” – te były już jednak kanwą dla jednego z insiderowych wstępniaków.
Jeśli miałbym dziś podsumowywać rok 2023, to uznałbym, że to ten rok, w którym temat sztucznej inteligencji wypłynął na szerokie wody, trafił do mainstreamu, stał się gorący i nurtuje wiele osób spoza grona specjalistów. Jak przełoży się na naszą przyszłość? Wydaje się, że sky is the limit. Znaczenie AI porównywane jest do wynalezienia prądu, komputera czy internetu. Czy stanie się jednak drugim kołem albo ogniem dla ludzkości? Niewykluczone, trzeba będzie jednak uważać, żeby się nie sparzyć.
Sztuczna inteligencja podbija też nieruchomości, choć biorąc pod uwagę jej potencjał, pochód AI może być tutaj wolniejszy. Budynkowego hardware nie da się tak szybko wymienić – to zadanie na lata, może nawet dekady. Wkracza tu jednak śmiało i bez żadnych kompleksów. AI miesza też mocno na rynku medialnym, więc przyglądamy się temu i testujemy ją od jakiegoś czasu. Jak? Na przykład tekst okładkowy tego wydania, poza tytułem, powstał wyłącznie w generatorze AI. Zapraszam do lektury, ma on swoje mankamenty, ale daje pewne wyobrażenie. Zapraszam też do lektury dalszej części wydania, która powstała już w bardziej tradycyjny sposób. Nasz zespół redakcyjny przygotował jak co tydzień solidną porcję nieruchomościowych newsów.
Tomasz Szpyt