Europejski rynek detaliczny wyraźnie przyspiesza. Najnowszy Global Retail Attractiveness Index (GRAI), przygotowany przez Union Investment i NIQ-GfK, potwierdza utrzymujący się wzrostowy trend: w III kwartale br. indeks EU-15 osiągnął rekordowe 116,6 pkt, najwyżej od 2018 r. i o 2 pkt więcej niż rok wcześniej. Top 3 w Europie to Polska, Czechy i Hiszpania, która wyraźnie przyspiesza.
Polska pozostaje od 2023 r. na absolutnym szczycie tego indeksu w Europie – z tegorocznym wynikiem 137 pkt (wzrost o 1 pkt r./r.), jest najsilniejszym rynkiem detalicznym EU-15, wyprzedzając Czechy (125 pkt), Hiszpanię (124 pkt), Portugalię (122 pkt), Irlandię (120 pkt). Wysoki wynik Polski to efekt stabilnego rynku pracy, rosnącego zaufania konsumentów oraz dobrej kondycji sprzedaży detalicznej.
GRAI pokazuje jednak mocne różnicowanie wyników w Europie. Hiszpania (+18,2 pkt), Polska (+6,6 pkt) i Czechy (+6,8 pkt) odnotowały największy wzrost nastrojów konsumenckich w całej Europie. Wyniki te wskazują na wyraźne ożywienie popytu po okresie niepewności makroekonomicznej. Na drugim biegunie znajdują się Dania (92 pkt), Finlandia (95 pkt) i Szwecja (99 pkt) – rynki, które od kilku lat słabo wypadały w zestawieniu. Warto jednak odnotować, że po dłuższym czasie szorowania po dnie widać, że ich ogólna punktacja znowu rośnie. Wśród największych gospodarek Francja zanotowała spadek zaufania konsumenckiego o 10,8 pkt i łączne pogorszenie indeksu o 4,1 pkt. Niemcy odnotowały niewielki spadek zaufania konsumentów (–1,3 pkt) i pozostają w pobliżu średniej regionu.
Union Investment podkreśla, że zróżnicowanie wyników między rynkami UE-15 stwarza okazje do selektywnego inwestowania, a europejski handel wchodzi w rok 2026 z wyraźnie rosnącą dynamiką – przy konsekwentnie bardzo mocnej pozycji Polski.