Powierzchni handlowych ubywa, pustostanów też

POLSKA Okres od lipca do września 2023 r. na polskim rynku handlowym charakteryzował się ujemną podażą na poziomie -19 tys. mkw. – poinformował Cushman&Wakefield. Nowe otwarcia, do których doszło w III kwartale br., dostarczyły na rynek 43 tys. mkw. nowej powierzchni, jednocześnie jednak doszło do zamknięcia aż 62 tys. mkw. Największy udział w tym miało zakończenie działalności poznańskiej Galerii Malta o powierzchni 54 tys. mkw.

Łącznie w budowie pozostaje 500 tys. mkw., a kluczową rolę w nowej podaży będą odgrywały parki handlowe, które odpowiadają za 77 proc. powierzchni w budowie.

Analitycy zwracają też uwagę na to, że spadają poziomy pustostanów.

 

                                                                             Poziom pustostanów w obiektach handlowych w Polsce

 

 – Najniższy poziom pustostanów na rynku nieruchomości handlowych charakteryzuje Kraków, gdzie wolnych jest jedynie 1,5 proc. powierzchni (spadek z 1,9 proc. w 2022). Ciekawie sytuacja przedstawia się też na łódzkim rynku – tutaj wskaźnik wakatów wynosi 1,8 proc., podczas gdy w analogicznym okresie 2022 roku do wynajęcia pozostawało 4,1 proc. powierzchni. Na trzecim miejscu znajduje się Szczecin, gdzie pustostany stanowią 2 proc., co oznacza spadek o 2,6 p.p. r/r – komentuje Ewa Derlatka-Chilewicz, head of research, Cushman & Wakefield.

fot. Pexels/pixabay

Udostępnij artykuł
Napisane przez