POLSKA W pierwszej połowie 2024 r. w Polsce oddano do użytku 15 nowych obiektów handlowych o powierzchni powyżej 5000 mkw. GLA oraz rozbudowano lub zmodernizowano 5 kolejnych, co łącznie dodało blisko 190 tys. mkw. GLA. Tym samym całkowita powierzchnia handlowa w Polsce przekroczyła 13,5 mln mkw. GLA – podała Polska Rada Centrów Handlowych.
Dominującą formą nowych inwestycji były parki handlowe, które odpowiadały za 92 proc. nowo powstałej powierzchni, podczas gdy centra handlowe stanowiły 8 proc. Wśród największych nowych inwestycji wyróżniają się OTO Park Koszalin, Galeria Starówka w Lesznie oraz park handlowy S1 w Bytomiu. Najwięcej nowych obiektów powstało na Śląsku, gdzie otwarto pięć parków handlowych o łącznej powierzchni ponad 50 tys. mkw. GLA.
Najbardziej aktywnym inwestorem w pierwszej połowie br. była firma Karuzela Holding. W strukturze nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce 80 proc. stanowią centra handlowe, 18 proc. to parki handlowe, a 2 proc. przypada na centra wyprzedażowe. Warto również podkreślić, że nasycenie nowoczesną powierzchnią handlową staje się coraz bardziej równomierne w całym kraju, z nieco ponad połową tej powierzchni skoncentrowaną w 8 największych aglomeracjach, a reszta rozlokowana jest w miastach od 400 tys. do poniżej 100 tys. mieszkańców.
fot. Pexels/pixabay