Oczekujemy najszybszego odbicia gospodarczego od 30 lat, w tym dynamicznych wzrostów w Europie, utrzymania trendów cyfryzacji i handlu internetowego, powrotu dynamiki na rynkach kapitałowych w nieruchomościach. Globalnie indeks pewności CEO ma najsilniejsze wskazania od początku XXI w., a trendy konsumenckie się utrzymują. Jednocześnie wchodzimy w 2022 r. z nowym wariantem COVID, najsilniejszą od 20 lat inflacją, dużą niepewnością na rynkach oraz nadwyrężonymi łańcuchami dostaw.
W JLL Polska wkraczamy w nowy rok z nową strategią. Będziemy się skupiać na pięciu kluczowych pytaniach:
1. Jak możemy odpowiedzieć na wyzwania ESG? Żeby osiągnąć cel net zero, globalnie będziemy musieli przez następne 30 lat wydać ekwiwalent dwukrotności światowego PKB. Ponieważ 40 proc. emisji CO2 pochodzi z sektora nieruchomości, będzie to wymagało nowych konkretnych rozwiązań z obszarów inżynierii, energetyki, architektury, ale też corporate finance.
2. Czy praca hybrydowa trwale transformuje firmy?
Pracownicy oczekują średnio dwóch dni pracy z domu, a ponieważ do 2030 r. 1/3 zatrudnionych będzie stanowić pokolenie Z, model pracy będzie się musiał zmienić.
3. Czy inwestycje zagranicznych graczy będą motorem dla sektora nieruchomości mieszkaniowych?
Obecnie krajowy popyt na nieruchomości mieszkaniowe pozostaje zdrowy. Instytucjonalny rynek mieszkań na wynajem uzupełnia popyt indywidualny oraz podaż, a nie je wypiera, stając się nowym ważnym sektorem rynku.
4. Czy cyfryzacja realnie dotrze do sektora nieruchomości?
Dyskusja na temat roli technologii dla nieruchomości pozostaje w przestrzeni rozwiązań z niewielkim wpływem na realną poprawę efektywności i atrakcyjności budynków. Nie widzę, żeby w sektorze nastąpiła rewolucja w takim formacie, w jakim fintechy zmieniły sektor finansowy.
5. Czy rozwój e-commerce i lekkiej produkcji utrzyma tempo wzrostu nieruchomości przemysłowych?
W Polsce e-commerce to 7–8 proc., w Niemczech nawet 20 proc. handlu – ta różnica pokazuje, jak duży jest potencjał wzrostu. 25–30 proc. popytu na rynek magazynowy w Polsce to pochodna wzrostu e-commerce.
Mateusz Bonca, CEO, JLL Polska