Drugi kwartał br. przyniósł wyraźne ożywienie na rynku nieruchomości handlowych. W ciągu trzech miesięcy oddano do użytku 90 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, a łączny wolumen projektów w budowie osiągnął rekordowy poziom 593 tys. mkw. Po serii kwartałów zdominowanych przez parki handlowe tym razem pojawiły się także inne formaty, w tym pierwsze centrum wyprzedażowe w Krakowie – wynika z raportu „II kwartał 2025 Retail Marketbeat” firmy Cushman & Wakefield.
Od kwietnia do czerwca na rynek trafiło 90 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej – to wynik niższy niż rok temu (125 tys. mkw.), ale lepszy niż w I kwartale br. Struktura oddanej podaży wyróżnia się jednak na tle poprzednich miesięcy. Po raz pierwszy od dłuższego czasu nowa powierzchnia nie ograniczała się wyłącznie do parków handlowych.
Największym projektem otwartym w II kwartale był Designer Outlet Kraków (19 100 mkw., KG Group), który przywrócił format centrów wyprzedażowych na mapę nowej podaży. Kolejne inwestycje to park handlowy Łabędzka w Gliwicach (15 tys. mkw.) oraz Leroy Merlin w Szczawnie-Zdroju (10 tys. mkw.), powstałe w wyniku przebudowy istniejących obiektów. Pozostałe nowości to parki handlowe poniżej 8 tys. mkw. GLA. Nowe otwarcia idą w parze z rosnącym zainteresowaniem polskim rynkiem ze strony międzynarodowych operatorów – w II kwartale odnotowano sześć debiutów nowych marek handlowych.
Jeszcze większe wrażenie robi obecna aktywność budowlana – w trakcie realizacji pozostaje aż 593 tys. mkw. powierzchni handlowej, co stanowi najwyższy wynik od 2019 r.
Więcej niż 80 proc. tej podaży stanowią parki handlowe. Wśród najbardziej aktywnych deweloperów wymienia się firmy Saller, PKB Inwest Budowa oraz PA Nova. Według analityków Cushmana od 2027 r. podaż obiektów handlowych może wyhamowywać wraz z nasycaniem się rynku formatem parków handlowych.
Artykuł ukazał się w roczniku „Na Półmetku 2025”
fot. Pexels/Arthur Swiffen