Sytuacja na rynku mieszkaniowym pozostaje mocno zróżnicowana między miastami. W Warszawie i Trójmieście obserwujemy względną równowagę między popytem a podażą, natomiast w Łodzi i Katowicach nadal dominuje nadpodaż, co sprzyja nabywcom. Na rynku widać też wyraźne ożywienie – w III kwartale sprzedaż mieszkań wzrosła o około 14 proc. względem średniej z poprzednich pięciu kwartałów. Wpływ miały na to przede wszystkim obniżki stóp procentowych, a także stabilizacja cen i wysoki poziom oferty. Spodziewamy się kontynuacji tego trendu w kolejnych kwartałach oraz dalszego, stopniowego wzrostu sprzedaży.
Deweloperzy jednocześnie wyraźnie ograniczyli liczbę nowych projektów wprowadzanych do sprzedaży. Ten stan najprawdopodobniej utrzyma się także w kolejnych miesiącach – do czasu zmniejszenia się dostępnej oferty, zwłaszcza mieszkań gotowych, których udział systematycznie rośnie. Kluczowym czynnikiem napędzającym popyt – zarówno kredytowy, jak i inwestycyjny – pozostaną obniżone stopy procentowe. Ważną rolę odgrywają również nastroje konsumenckie. Część klientów wstrzymuje decyzje zakupowe w oczekiwaniu na spadek cen, czemu sprzyjały ostatnie promocje deweloperów. Ewentualne odwrócenie tego trendu i wzrost cen – m.in. z uwagi na rosnące koszty wykonawstwa związane z wejściem w życie tzw. ustawy schronowej od stycznia 2026 r. – może jednak przyspieszyć decyzje tej grupy nabywców.
Obecne ożywienie sprzedaży będzie prowadzić do stopniowego spadku dostępnej oferty, zwłaszcza w zakresie mieszkań gotowych oraz lokali, które będą oddawane w najbliższym czasie. W przypadku dalszego wzrostu sprzedaży deweloperzy nie powinni jednak mieć trudności z uzupełnianiem podaży, ponieważ poziom niewykorzystanych pozwoleń na budowę w wielu miastach pozostaje relatywnie wysoki – choć sytuacja ta różni się w zależności od lokalnego rynku.
W kolejnych latach na poziom podaży najmocniej wpływać będą dostępność gruntów oraz nowelizacja warunków technicznych dotyczących doraźnych miejsc schronienia, która przełoży się na wzrost kosztów realizacji inwestycji.
Tomasz Kaleta, dyrektor zarządzający ds. sprzedaży i marketingu w Develii
Komentarz ukazał się w dodatku tematycznym Property Insidera „Mieszkaniówka i Living 2025”