Sztuczna inteligencja to temat, który wzbudza ogromne zainteresowanie i emocje. Rodzi też pytania o praktyczne sposoby urzeczywistnienia jej potencjału, tak aby dzięki niemu zyskać przewagę w biznesie. O potencjale, ale też o wyzwaniach związanych ze sztuczną inteligencją rozmawiano podczas spotkania eksperckiego ULI Poland „Places + Spaces: AI – What does it mean to the real estate sector?” w Warszawie, które przyciągnęło szerokie grono inwestorów, deweloperów, pośredników i konsultantów, architektów oraz prawników.
Uczestnicy spotkania uważnie przyglądają się rozwojowi sztucznej inteligencji i jej jeszcze relatywnie ograniczonym zastosowaniom w Polsce. Ich oczekiwania wobec wsparcia ze strony AI w redukowaniu kosztów i podnoszeniu zysków są jednak duże. Tymczasem zanim na porządku dziennym będą takie rozwiązania, jak np. predyktywne waluacje, bardziej spersonalizowane i dokładne rekomendacje, optymalizacje portfeli, szybsze i bardziej przejrzyste transakcje, lepsze wizualizacje nieruchomości czy modelowanie urbanistyczne, wiele jeszcze będzie musiało się zmienić w samych firmach. Oto pięć kroków, które według ekspertów pomogą przygotować przedsiębiorstwa nieruchomościowe na rewolucję, która nadchodzi wraz z rozwojem sztucznej inteligencji.
Przygotuj ludzi na nowe szanse i zagrożenia
Wbrew rozpowszechnionemu mniemaniu ludzie są i pozostaną niezbędni. Niezbędny będzie nie tylko ich stały nadzór nad sztuczną inteligencją, ale też związane z tym wykształcenie nowych umiejętności. Równie ważna będzie pomoc ludziom w podnoszeniu świadomości o szybkości zachodzących zmian i adaptowaniu się do nich. Ważne, by do pełnej oceny biznesowej brać pod uwagę nie tylko pozytywny potencjał AI, ale też zagrożenia i zastrzeżenia z nią związane, w tym dotyczące potencjalnych manipulacji, dezinformacji, przeinaczeń, uprzedzeń czy tzw. halucynacji.
– Sztuczna inteligencja, zamiast zastępować ludzi, prawdopodobnie uwolni ich zasoby czasowe, które obecnie są poświęcane na powtarzalne lub manualne zadania. Stanie się to, gdy rozwinięte zostaną zaawansowane funkcje wspomagające tę technologię. Jednak aby to osiągnąć, algorytmy uczenia maszynowego również potrzebują ogromnej pomocy: właściwego prowadzenia ze strony inżynierów, co mogłoby stworzyć nowy popyt na rynek pracy – twierdzi prof. Aleksandra Przegalińska, profesor nadzwyczajna Akademii Leona Koźmińskiego i badaczka AI związana z Uniwersytetem Harvarda. – Potencjał sztucznej inteligencji jest ogromny, ale pamiętajmy, że to modele statystyczne, które są ślepe na intencje. Nie rozróżniają między kłamstwem a prawdą. Nie wiedzą, kiedy tworzą coś zupełnie fikcyjnego, nieistniejącego. Ludzki nadzór jest więc tu kluczowy – podkreśla badaczka.
Przygotuj się na modernizację
Słabość infrastruktury fizycznej i dotychczasowe opóźnienia lub zaniedbania w modernizacji starszych budynków komercyjnych w Polsce stoją na przeszkodzie szybszemu, sprawniejszemu, tańszemu i powszechniejszemu wprowadzaniu AI. – Jeśli budynek ma 20-letni BMS [system zarządzania budynkiem], prawdopodobnie najpierw trzeba będzie zainwestować w nowy – ocenia Renata Hartle, dyrektor ds. rozwiązań technologicznych w Colliers. Jak zauważa ekspertka, ok. 50 proc. polskich nieruchomości cierpi z powodu znaczącej luki digitalizacyjnej. – W tym roku przeprowadziłam audyt w ponad 25 budynkach – większość miała niepołączone ze sobą systemy, nadal polegała na ręcznych procesach i pracy, nawet przy takich zadaniach jak odczyty liczników – mówi Renata Hartle, zachęcając do szerszego spojrzenia na przygotowanie systemów w budynkach do zarządzania danymi i ich integracji oraz wskazując potencjalne oszczędności. Rozwiązania AI mogą pomóc zmniejszyć koszty energii nawet o 10–20 proc., a emisję CO2 – o 10 proc.
Przygotuj się na zarządzanie danymi
Bez danych – w odpowiedniej ilości, ale też jakości – potencjał sztucznej inteligencji pozostaje niewykorzystany, obarczony wysokim ryzkiem rażących błędów i niedoskonałości. Dostępność i współpraca sektora prywatnego oraz publicznego, a także czynnik ludzki będą bardzo ważne.
– Stopniowo może udać się skrócić czas procesu inwestycyjnego o połowę – uważa Piotr Trzciński, dyrektor Savills Investment Management na Polskę. – Pomocne mogłyby być centralne repozytoria lub bazy danych prowadzone przez państwowe organy regulacyjne, które dawałyby dostęp do potrzebnych danych narzędziom sztucznej inteligencji. Mogłoby to znacznie przyspieszyć proces transakcyjny – podpowiada ekspert.
Jak zauważa Tomasz Ogrodzki, założyciel i prezes Grupy REDD, powołując się na dane z raportu ULI „2023 Emerging Trends”, transformacja cyfrowa jest dziś jednym z mniej palących problemów dla przedstawicieli polskiej branży nieruchomości.
– Fizyczność jest jednocześnie największą siłą i słabością tej branży. Sprawia, że zmiana staje się trudniejsza z powodu wysokich kosztów digitalizacji. Tymczasem potencjał AI podwaja się co trzy miesiące i z pewnością nie będzie czekał na spóźnialskich – podkreśla Tomasz Ogrodzki.
Przygotuj się na wydatki
Firmy czeka też odpowiednie przystosowanie budżetów, oczekiwań, strategii i planów realizacji projektów AI. Trzeźwe spojrzenie na to, ile wydaje się na wdrożenia AI i kiedy oraz jak ma się to zwrócić, będzie nieuniknione. Środki na wykorzystanie przez AI własnych danych w wielu firmach idą już w miliony, a jeszcze droższe są często próby zbierania danych z rynku.
– Można na to spojrzeć w dwójnasób – po pierwsze ułożyć swój budżet R&D w taki sposób, by wydać jak najwięcej na sztuczną inteligencję. Innym podejściem jest szersza analiza, zadanie sobie pytania: na ile inaczej można byłoby zbudować firmę i procesy za pomocą AI, gdyby jej budowa miała zaczynać się teraz od zera? Tak aby osiągnięte wyniki były lepsze niż obecne i pomogły prześcignąć konkurencję – podpowiada Michał Jaskólski, współzałożyciel, wiceprezes i CPO w Morizon-Gratka Group. Jego zdaniem poświęcenie ok. 50 proc. budżetu R&D na AI może być zasadne.
Przygotuj się na problemy decyzyjne, zarządcze, prawne i etyczne
Systemy prawne i organizacyjne także nie są jeszcze gotowe na pełny wachlarz możliwości AI i wyzwania związane z jej rozwojem. Rosnące wykorzystanie narzędzi AI przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych może doprowadzić np. do zwiększenia zmienności na rynku. – Uważam, że niekoniecznie wpłynie to znacząco na cykle gospodarcze w tradycyjnym sensie, ale może zwiększyć zmienność na rynku, jeśli zbyt wiele podmiotów stanie się zależnych od narzędzi decyzyjnych opartych na sztucznej inteligencji – przestrzega Piotr Trzciński.
Inwestycje w sztuczną inteligencję poza celami stricte biznesowymi powinny służyć też otoczeniu – środowisku i społeczeństwu, w tym przez ochronę użytkowników i ich prywatności. Na spore wyzwania podczas korzystania ze sztucznej inteligencji wskazuje Renata Hartle.
– Kiedy myślę o mojej córce i o tym, jak dorasta w świecie pełnym sztucznej inteligencji, martwię się o przyszłe pokolenia, o to, że ludzie nie będą w stanie odróżnić fałszywych głębokich manipulacji i botów od rzeczywistości lub że technologie zniszczą ich zdrowie psychiczne. Sztuczna inteligencja może przekazać więcej władzy tym, którzy już niszczą nasz świat. Musimy zrozumieć, że jesteśmy dopiero na początku. Nie mamy pojęcia, jak daleko możemy zajść – podkreśla ekspertka Colliersa.
Relacja z wydarzenia dostępna jest w języku angielskim na stronie internetowej ULI Poland: link