Top moda

EUROPA Według danych Cushman & Wakefield sektor fashion odpowiadał w I poł. br. za 37 proc. wynajętej w Europie powierzchni handlowej dalej uplasowały się sieci wielobranżowe (17 proc. wszystkich umów) z 24-proc. udziałem w popycie, zwiększając wynajem aż o 55 proc. r./r. Gastronomia i artykuły osobiste wygenerowały po 13 proc. transakcji (7 proc. zajętej powierzchni), a segment dom i ogród odnotował 20-proc. wzrost liczby zawieranych umów i 65-proc. zajętej powierzchni, co przełożyło się na 7 proc. wzrost popytu. Czynsze rosły w całej Europie – najbardziej przy głównych ulicach handlowych (+4 proc. r./r.). Dla porównania, stawki czynszów w parkach handlowych i galeriach wzrosły odpowiednio o 3,5 proc. i 1,9 proc. W Polsce, gdzie na koniec ub.r. odnotowano najwyższy poziom optymizmu konsumenckiego, w strukturze popytu dominował sektor dom i meble (53 proc. popytu), na branżę odzieżową przypadło 27 proc., a sieci wielobranżowe 12 proc. Na ostatnim miejscu uplasowała się gastronomia, na którą przypadło 6 proc. Dodatkowo w obiektach typu prime czynsze wzrosły o 10–16 proc. r./r., podczas gdy w pozostałych obiektach utrzymały się na zbliżonych do ubiegłego roku poziomach, notując maksymalne wzrosty na poziomie 2 proc. Na całym kontynencie sieci handlowe odpowiadały za ok. 70 proc. liczby transakcji i popytu. W Polsce dominacja najemców z segmentu mass marketu była jeszcze wyraźniejsza – odpowiadali oni za aż 86 proc. zawartych umów najmu i ponad 90 proc. wynajętej powierzchni.

Udostępnij artykuł
Napisane przez