Planujemy rozwijać się we wszystkich klasach aktywów i w 2023 r. powiększyć portfolio z blisko 1,5 mln mkw. do 2 mln mkw. Będziemy także kontynuować obrany przez nas w 2022 r. kierunek, czyli poszerzanie oferty o nowe usługi odpowiadające na potrzeby właścicieli nieruchomości oraz wyzwania rynku.
Wciąż będziemy bazować na kompetencjach zarządczych, ale jednocześnie zaoferujemy naszym partnerom biznesowym usługi z zakresu m.in. komercjalizacji powierzchni, certyfikacji, doradztwa i budowania strategii ESG. Rynek nieruchomości komercyjnych dynamicznie się zmienia, a przed właścicielami obiektów pojawiają się coraz to nowsze wyzwania, na które odpowiedzią jest właśnie kompleksowość.
Jako jeden z pierwszych zarządców nieruchomości wprowadziliśmy specjalistyczne usługi zarządcze dla sektora PRS i już teraz zajmujemy na nim mocną pozycję. W ciągu ostatniego roku odnotowaliśmy kilkudziesięcioprocentowy wzrost w tym segmencie rynku, a w przyszłym roku chcemy powiększyć wolumen zarządzanych mieszkań o 25 proc. W 2023 r. sektor PRS w Polsce będzie rósł w związku z sytuacją gospodarczą i załamaniem sprzedaży na rynku pierwotnym. Rozwój najmu instytucjonalnego będzie wciąż w rękach funduszy, a dla wielu deweloperów stanie się on szansą na utrzymanie i rozwój biznesu. Kombinacja sytuacji gospodarczej w kraju i zwrot w kierunku modeli rynkowych z innych państw Europy wzmocni rynek PRS w Polsce. Rozwiną się baza podażowa i wzrost platform RESI, które będą dobrym produktem dla funduszy po ustabilizowaniu się trudnych obecnie warunków finansowania.
Bezsprzecznie zrównoważony rozwój i troska o środowisko zajmują obecnie jedno z ważniejszych miejsc w strategiach firm, jednak w tym obszarze wciąż jest bardzo dużo do zrobienia. Pomimo rosnących kosztów eksploatacyjnych oraz tych związanych z wdrażaniem zielonych rozwiązań w 2023 r. ten aspekt będzie kluczowy dla rynku nieruchomości komercyjnych i wpłynie na jego dalszą transformację. Pandemia sprawiła, że wiele firm umieściło też obszar wellbeing wśród swoich priorytetów. Trend ten nadal się rozwija.
Łukasz Mazurczak, dyrektor zarządzający, MVGM Polska