Rok 2024 zrealizujemy zgodnie z planem. Mamy podpisany odpowiedni wolumen umów na kolejne realizacje oraz zespoły zaangażowane w wiele projektów, na różnym etapie realizacji. W 2025 r. wejdziemy z odpowiednią siłą i bezpiecznymi celami na pierwsze półrocze.
Na polskim rynku nieruchomości komercyjnych zauważalne jest narastające oczekiwanie poprawy wyników. Inwestycje dojrzewają do etapu realizacji zazwyczaj w ciągu dwóch, trzech lat, co oznacza, że większe ożywienie może nastąpić w 2026–2027 r. Obecnie kapitał powoli zaczyna się uruchamiać, co daje nadzieję na pozytywny rozwój rynku. W miarę jak nowe projekty deweloperskie będą się pojawiać, wymuszą one reakcję graczy rynkowych i przyciągną uwagę najemców, którzy do tej pory pozostali w obecnych lokalizacjach z różnych przyczyn, ale od dłuższego czasu zastanawiali się nad relokacją.
Jako rynek fit-out jesteśmy niejako na końcu łańcucha przyczynowo-skutkowego, ponieważ zanim my rozpoczniemy projekt wnętrz, muszą nastąpić wszystkie wcześniejsze decyzje biznesowe: o budowie, o sprzedaży lub wynajmie, o wyborze budynku, o budżecie, o wyborze doradców etc.
W związku z pracą z różnymi sektorami chcemy mieć odpowiedni balans między wielkością projektów, które realizujemy i planujemy. Kluczowe jest identyfikowanie z wyprzedzeniem dużych projektów, które mogą być dostępne na rynku, ponieważ stopień zaangażowania we wszystkie procesy na etapie pozyskiwania i potem realizacji bywa zdecydowanie korzystniejszy, jeśli są one realizowane przez doświadczony zespół fachowców.
Widzimy, że w projektach fit-out, przy wzroście kosztów wykonania i materiałów, coraz większą uwagę inwestorzy przykładają do designu i zależności kosztowych między tym, co narysowane i zaakceptowane, a oczekiwaniami kosztowymi. Firma fit-outowa musi być otwarta, multizadaniowa, musimy rozumieć różne sektory i ich potrzeby. Rosnąć będzie liczba projektów, które będą polegać na zmianie funkcji i rewitalizacji skierowanej do zupełnie innej grupy odbiorców. Doświadczenie w realizacji takich projektów będzie procentować. W najbliższych latach rynek fit-out będzie się zmieniał. Klienci będą oczekiwali bardziej innowacyjnych, ekologicznych i ekonomicznych rozwiązań. Modułowość, robotyzacja i rozwój technologii będą kluczowymi trendami w branży.
Rajmund Węgrzynek, Paweł Brodzik, partnerzy zarządzający Neo Świat