Rynek nieruchomości wypoczynkowych, czy ogólnie najmu krótkoterminowego, w ostatnich latach doświadczył bardzo wielu napięć. Co ciekawe z tych turbulencji wyszedł nie tylko obronna ręką, ale nawet silniejszy. Liczba turystów odwiedzających Polskę wzrosła z 2,509 mln w 2021 roku do 5,846 mln w ub. r., co świadczy o bardzo dobrych fundamentach całej branży wypoczynkowej.
Na pewno wyjazdy i wypoczynek stymulował w minionych miesiącach również bon turystyczny. Doświadczenia związane z pandemią, przyniosły ograniczenia ruchu turystycznego, ale także przyczyniły się do powstania takich trendów jak praca zdalna, czy workation, czyli praca zdalna wykonywana w atrakcyjnym turystycznie miejscu.
Jaki jest więc obraz tego rynku w 2023 r.? Na pewno widzimy wzrost wartości poszczególnych lokali. Ten kto kupił apartament w kurorcie kilka lat temu, dziś może liczyć na wzrost jego wartości nawet na poziomie ponad 10 tys. zł za metr kwadratowy. Oznacza to więc podwojenie wartości inwestycji i to z nawiązką. Kolejne inwestycje sprzedają się bardzo dobrze i nie widać na razie oznak spowolnienia – zwłaszcza że mamy do czynienia z bardzo wysoką inflacją, która pochłania oszczędności.
Rośnie też konkurencja na rynku obsługi apartamentów wypoczynkowych. Zaostrzająca się konkurencja będzie docelowo związana z konsolidacją rynku, jednak w mojej ocenie – dziś jest na to za wcześnie. Nadal bowiem bardzo istotne będzie know-how, własne kanały sprzedaży, ale również umiejętność znalezienia się blisko klienta i właściciela apartamentu.
Pewnym niedocenianym segmentem, który nadal czeka na odkrycie, są usługi skierowane do klienta korporacyjnego. Sun & Snow od dawna wspiera zarówno rozwój oferty B2B, jak i jest obecna w wielu systemach benefitowych, budując rozpoznawalność takich produktów jak bon prezentowy czy voucher wypoczynkowy.
Biorąc te wszystkie czynniki pod uwagę – spodziewam się dalszego wzrostu zarówno inwestycji w kolejne obiekty wypoczynkowe w kurortach czy też apartamenty miejskie, które będą obsługiwane przez coraz bardziej konkurencyjne podmioty, które podobnie jak Sun & Snow, będą starały się konkurować jakością i skutecznością w zakresie sprzedaży wypoczynku.
Marcin Dumania, prezes Sun & Snow