Ożywienie w europejskim handlu. Polska na czele

Global Retail Attractiveness Index (GRAI) przygotowywany przez Union Investment wskazuje na poprawę sytuacji w europejskim sektorze nieruchomości handlowych. Indeks pokazuje oznaki poprawy w 11 krajach europejskich. Solidne wzrosty odnotowały: Wielka Brytania, Polska, Hiszpania i Włochy.

Najnowszy GRAI wzrósł o 6 punktów i osiągnął poziom 113 punktów. Już w pierwszym kwartale br. Globalny Indeks Atrakcyjności Detalicznej (GRAI) Union Investment pokazał wstępne oznaki poprawy na pojedynczych europejskich rynkach detalicznych. Ta poprawa zyskała na sile i zakresie w drugim kwartale. Trend wzrostowy w pierwszym kwartale odnotowano w 6 spośród 15 europejskich krajów uwzględnionych w GRAI, a w drugim kwartale aż w 11.

Wzrosty były szczególnie znaczące w Wielkiej Brytanii, Polsce, Hiszpanii i we Włoszech, wynosząc odpowiednio 9 i 10 punktów. W ciągu roku indeks dla Europy wzrósł o prawie 6 punktów, osiągając dobry poziom 113 punktów. Powody wzrostu indeksu EU-15 to: nastroje konsumentów (85 punktów) poprawiły się o 8 punktów w ciągu roku, rynek pracy (137 punktów) i sprzedaż detaliczna (135 punktów) wzrosły o odpowiednio 6 i nawet 9 punktów w porównaniu z drugim kwartałem roku poprzedniego. Natomiast nastroje handlowców (100 punktów) pozostały praktycznie niezmienione.

W rankingu krajów w indeksie EU-15 nadal prowadzą Polska (131 punktów) i Czechy (120 punktów), a za nimi Portugalia (118 punktów). Niemcy i Włochy pozostają także w pierwszej piątce, każdy z wynikiem 116 punktów. W Niemczech indeks detaliczny wzrósł o 3 punkty. Na końcu drugiego kwartału br. w Europie znalazły się Szwecja (88 punktów), Austria (90 punktów) i Dania z wynikiem 93 punktów. Szwecja i Austria również poniosły największe straty w porównaniu z rokiem poprzednim, spadając o 4 i 5 punktów odpowiednio.
Podczas gdy indeks EU-15 może poprawić swój poziom, ożywienie w Ameryce Północnej i Azji wciąż się opóźnia. Amerykański indeks w GRAI nieznacznie spadł (-2 punkty) i na koniec drugiego kwartału był o 18 punktów poniżej poziomu europejskiego. Indeks Detaliczny w Azji/Pacyfiku stracił także 2 punkty. Różnica między indeksem EU-15 a tym regionem wzrosła zatem do 20 punktów.

– Do pozytywnych trendów na rynku pracy i sprzedaży detalicznej, które były widoczne od pewnego czasu, doszła poprawa nastrojów konsumentów w większości europejskich krajów. Daje to powód do nadziei, że ożywienie będzie kontynuowane na szeroką skalę i że rynki powrócą do poziomu atrakcyjności sprzed pandemii – mówi Roman Müller, head of investment management retail w Union Investment.

 

fot. Pexels/burak-the-weekender

Udostępnij artykuł
Napisane przez