Gen AI, czyli za kulisami REwolucji

Według Antony’ego Slumbersa generatywna sztuczna inteligencja przyspieszy rozwój nieruchomości zorientowanych na człowieka. Taki wniosek można wysnuć po wysłuchaniu jego prezentacji zatytułowanej „Generative AI Is Set to Turbo Charge Human-Centric Real Estate” podczas konferencji „Game Changers in the Real Estate World” zorganizowanej przez ULI Poland.

Slumbers podkreśla potencjał AI do głębokiej transformacji rynku przez personalizację i automatyzację na dużą skalę. Według przedstawionych przez niego danych w ciągu ostatnich 10 lat skala modeli AI rosła 10-krotnie każdego roku i przewiduje się, że w najbliższych 5 latach tempo wzrostu modeli AI utrzyma się na tym samym poziomie. Bezprecedensowa jest też szybkość, z jaką rozwiązania oparte na AI stają się popularne. 

Osiągnięcie 100 mln użytkowników Chatowi GPT zajęło 2 miesiące. TikTok czekał na ten poziom 9 miesięcy, Facebook – 4,5 roku, Twitter – 5 lat, a Netflix – dekadę. Sztuczna inteligencja jest szczególnie popularna wśród młodych pracowników. Ponad 30 proc. pracujących Amerykanów, którzy nie ukończyli jeszcze 30. roku życia, wykorzystuje ją w pracy.

Na zdjęciu Antony Slumbers

Realne miliardy w sztucznej inteligencji

W 2023 r. eksplodowały również inwestycje w sztuczną inteligencję. W samych Stanach Zjednoczonych wydano na nią 21,8 mld dolarów. I raczej trudno się temu dziwić, jeśli zdolności generatywnej AI mogą zwiększyć teoretyczny odsetek godzin pracy możliwych do zautomatyzowania z około 50 proc. do 60–70 proc.

 

Według danych przedstawionych przez Slumbersa osoby o niższych umiejętnościach początkowych, korzystając z GPT-4 do zadań kreatywnych, mogą zauważyć wzrost produktywności o 43 proc. To nie wszystko – nawet wysoko wykwalifikowani pracownicy odnotowują poprawę efektywności o 17 proc. przy użyciu GPT-4 do tych samych zadań.

Nieruchomości jako usługa w ludzkim wymiarze

Co to ma wszystko wspólnego z nieruchomościami? Generatywna AI, rozumiana jako technologia ogólnego przeznaczenia (tzw. GPT), ma potencjał wpłynąć na całą ekonomię, zmieniając społeczne i ekonomiczne struktury przez swoje zastosowania w różnych sektorach. Zastosowań AI w branży nieruchomości może być bez liku. Możliwe jest choćby tworzenie spersonalizowanych treści, opisów produktów i usług na masową skalę. Może ona wesprzeć rewolucję #SpaceasaService, czyli traktowanie przestrzeni jako usługi, której skalę i funkcje można dostosować do bieżących potrzeb użytkowników. 

AI może też wpłynąć na redukcję zużycia energii i emisji CO2 o 25 proc. dzięki optymalizacji zarządzania zasobami budynku w czasie rzeczywistym. Może też pomóc projektować przestrzenie bardziej dostępne dla osób z różnymi potrzebami, co podnosi standardy projektowania urbanistycznego i komercyjnego.

Zdaniem Slumbersa AI przyczyni się do zmiany paradygmatu w projektowaniu i zarządzaniu nieruchomościami. Nastąpi przesunięcie od statycznych modeli zarządzania przestrzenią do dynamicznie adaptujących się, inteligentnych środowisk, które reagują na potrzeby użytkowników w czasie rzeczywistym i są skoncentrowane na ludzkim wymiarze nieruchomości. W podejściu skoncentrowanym na człowieku w sektorze nieruchomości kluczowe jest zwrócenie uwagi na sześć filarów: zdrowie i dobrostan, ergonomię i komfort, integrację technologii, wspólnotę i łączność, elastyczność i adaptacyjność oraz zrównoważony rozwój. Te fundamenty mają kształtować przestrzenie, które nie tylko zwiększają produktywność i komfort ich użytkowników, lecz także promują zdrowie fizyczne i psychiczne, odpowiadając na dynamicznie zmieniające się warunki i potrzeby społeczne, zapewniając przy tym trwałość i minimalizację wpływu na środowisko. Ta filozofia projektowania budynków i zarządzania nimi stawia na pierwszym miejscu dobrostan osób z nich korzystających, co jest zarówno odpowiedzią na współczesne wyzwania, jak i inwestycją w przyszłość nieruchomości.

Rewolucja, która już się zadziała

Antony Slumbers podkreśla jednak, że wdrażanie generatywnej sztucznej inteligencji w sektorze nieruchomości wymaga nowego podejścia do zarządzania i projektowania przestrzeni, które są nie tylko efektywne, lecz także głęboko humanistyczne i zorientowane na użytkownika. Dodaje też, że żadna praca oparta na wiedzy nie pozostanie niezmieniona i że ludzkość musi zadawać właściwe pytania oraz tworzyć i nadzorować maszyny wspierające rozwój społeczny i ekonomiczny w erze sztucznej inteligencji, która już nastała. Slumbers podał w prezentacji, że jeszcze do niedawna McKinsey Global Institute (MGI) określał 2027 jako najwcześniejszy rok, w którym mediana ludzkiej wydajności w zakresie rozumienia języka naturalnego może zostać osiągnięta przez technologię. W nowej analizie MGI podał, że za odpowiedni punkt zwrotny należy jednak uznać rok 2023.

 

fot. grafika główna została wykonana przez AI

Udostępnij artykuł
Napisane przez