Popyt wciąż będzie ogromny

Rosnąca inflacja i stopy procentowe, powiązane w dużej mierze z wojną w Ukrainie, powodują niepewność na rynku nieruchomości, co powstrzymuje inwestorów przed przedsięwzięciami na dużą skalę. Zakładamy jednak, że w 2023 roku sytuacja będzie się stabilizować i powróci równowaga na rynku inwestycyjnym.

W niepewnych czasach posiadanie odpowiedniej bazy logistyczno-magazynowej jest elementem zapewniającym zdolność do prowadzenia biznesu, dlatego popyt na powierzchnię przemysłową wciąż będzie ogromny, a to pozwoli sektorowi wyjść z sytuacji recesyjnej obronną ręką.

Kolejnym trendem, który rozpoczął się w ostatnich latach – najpierw pandemii, potem wojny za wschodnią granicą – jest zwiększanie elastyczności i dostosowywania się do otoczenia. Będzie to kolejny rok rozwoju strategii zarządzania zapasami w magazynie just in case, czyli gromadzenia zapasów towarów na wypadek nieprzewidzianych okoliczności. To koncepcja kontrastująca z dominującą do niedawna just in time, w której firmy wytwarzały produkt wyłącznie w odpowiedzi na zapotrzebowanie klientów. Kolejnym następstwem konieczności zabezpieczenia łańcuchów dostaw przed zawirowaniami będzie dalszy rozwój zjawiska nearshoringu, czyli lokowania produkcji, dystrybucji i magazynów bliżej ostatecznego odbiorcy. Na tym Polska bardzo mocno zyskuje dzięki strategicznemu położeniu w centrum Europy.

Przede wszystkim w świetle rosnących cen energii wzrastać będzie znaczenie zielonych, energooszczędnych magazynów, najlepiej zasilanych przez OZE. Coraz popularniejszymi rozwiązaniami będą fotowoltaika i pompy ciepła, których okres zwrotu nieustannie się skraca. W Panattoni już oferujemy bardzo atrakcyjne parametry w tym zakresie, umożliwiając naszym klientom osiągnięcie oszczędności zużycia energii rzędu 50 proc. i poboru mocy do 60 proc.

Jakie są plany Panattoni? Budować, budować i jeszcze raz budować. W końcu mimo trudnych czasów popyt na nowoczesną powierzchnię przemysłową nie spada, szczególnie w branży logistycznej. Ponadto chcemy otworzyć dwa nowe oddziały – w Belgii i Danii – a także harmonijnie rozwijać te już istniejące w całej Europie.

 

Robert Dobrzycki, Panattoni CEO & co-owner, Europa, Wlk. Brytania i Indie

Udostępnij artykuł
Napisane przez