Trendem będzie ignorowanie trendów

Dawniej trendy i ogólna sytuacja rynkowa zmieniały się co dekadę, potem co kilka lat, a obecnie co kilka miesięcy. Dlatego jednym z trendów na rok 2023 będzie namiętne przeglądanie wszelkiego rodzaju analiz i wypatrywanie zmiany trendów.

A jako że inwestycje w nieruchomości to kwestia lat, przewidzenie sytuacji za pół roku nic nie da, bo i tak zmieni się ona za kolejny rok. Więc prawdziwym trendem będzie ignorowanie trendów. Kto ma długofalową strategię, ten będzie ją realizował, a kto liczył, że jeśli przykładowo mieszkania sprzedają się jak wściekłe, więc dobrym pomysłem jest je budować, bo wszyscy tak robią, ten niebawem zaznajomi się z przepisami prawa upadłościowego.

Wiele firm z branży mieszkaniowej będzie próbowało trafić sweet point, kiedy mogliby zacząć budowę na tyle szybko, żeby załapać się na dołek kosztowy, ale na tyle późno, żeby nie skończyć za szybko przed kolejną górką sprzedażową. A kiedy to dokładnie będzie? Sam chciałbym wiedzieć, pewnie dla inwestycji premium wiosną 2023 r., a dla tych z segmentu popularnego może nieco później.

W 2021 r. rynek mieszkaniowy był tak rozgrzany że, oczywiście nieco wyolbrzymiając, inwestor mógł prowadzić inwestycję prawie bez pieniędzy, wykonawcy mogli budować prawie bez pieniędzy, nawet nabywcy mogli kupować prawie bez pieniędzy, a i tak finansowali zarówno inwestora, jak i GW. Trend na rok 2023 to patrzenie sobie na ręce i w kieszenie przez wszystkich, czyli dobry czas dla podmiotów, które mogą dołożyć equity w oczekiwaniu na odblokowanie sprzedaży, zły dla podmiotów, które chciały szybciej sprzedać, niż wybudować.

Trzy główne cele grupy King Cross na 2023 r. to rozpoczęcie budowy i sprzedaży inwestycji apartamentów premium w Gdyni przy ul. św. Piotra 4, oczywiście przy zapewnieniu dodatkowego equity. Taki sam plan mamy wobec apartamentów premium w Łodzi przy ul. Kilińskiego 109. Będziemy też kontynuować inwestycję w największym porcie śródlądowym w Polsce, czyli w Sztynorcie. Inwestycja jest tak bardzo wieloetapowa, że jeszcze niejedna zmiana trendów przed nami.

 

Marcin Trybus, członek zarządu, King Cross

Udostępnij artykuł
Napisane przez