Mniejszy apetyt na zakupy

Z obecnej perspektywy wydaje się, że kryzys na globalnych rynkach dopiero się rozwija. Widać znaczne spowolnienie na rynkach inwestycyjnych od połowy roku. W związku z tym większość inwestorów charakteryzujących się małą tolerancją na ryzyko znacznie zmniejszyła swój apetyt na zakupy w Polsce, a ewentualni kupujący oczekują jutrzejszej ceny już dziś, gdy potencjalni sprzedający chcieliby wciąż widzieć wczorajsze ceny.

W związku z niepewnością na rynkach wielu inwestorów wraca do starej zasady, że ludzie muszą gdzieś mieszkać i mieć co jeść, a zatem nieruchomości mieszkaniowe oraz nieruchomości handlowe typu convenience to typy aktywów, które są coraz bardziej na radarze inwestorów. Magazyny nadal będą się cieszyć zainteresowaniem, choć inwestorzy w najbliższym roku tym bardziej będą zwracać uwagę na jakość lokalizacji oraz najemców.

Wreszcie – „resilience” i „sustainability” to ważne słowa podczas rozmów z zagranicznymi podmiotami inwestującymi w nieruchomości. Efektywność energetyczna, zielone rozwiązania oraz ekologiczne materiały to czynniki, którym potencjalni kupujący przyglądają się bardziej niż kiedyś, a audyt techniczny, który pokaże negatywne wyniki w tym aspekcie, może doprowadzić do przedwczesnego zakończenia transakcji.

W ciągu ostatnich 12 miesięcy podwoiliśmy liczebność naszego zespołu. Teraz mamy w nim ponad 30 osób i w 2023 r. planujemy dalszy rozwój, czy to przez zatrudnianie specjalistów do poszczególnych linii biznesowych, czy to przez przejęcia całych lub części działów z konkurencji, co miało miejsce w przypadku rozwoju zespołów wynajmu biur oraz wycen. Chętnie rozważymy także nabycia całych firm. Jesteśmy dużą, kanadyjską organizacją ze znacznym zapleczem finansowym. Jako członek globalnego komitetu wykonawczego mam szczególny wpływ zwłaszcza na alokację funduszy na rozwój naszej firmy globalnie i na dywersyfikację geograficzną. Ponieważ polski oddział Avison Young ma ponadprzeciętne wyniki finansowe, to chętnie nadal będziemy się rozwijać w Polsce i w całym regionie.

 

Michał Ćwikliński, principal, managing director – Poland, Avison Young

Udostępnij artykuł
Napisane przez