W sektorze zarządzania nieruchomościami komercyjnymi obserwujemy względną stabilność – firmy, które wcześniej prowadziły zarządzanie in-house, nadal to robią. Jednak widać nowy trend: zespoły in-house wydzielają się i zaczynają świadczyć usługi na rynku zewnętrznym, stając się konkurencją dla tradycyjnych, najczęściej agencyjnych zarządców. Wracają też duże przetargi na zarządzanie.
Przykładem są większe zespoły deweloperów magazynowych czy właściciele zarządzający różnymi własnymi aktywami, którzy teraz wychodzą z ofertą na zarządzanie nieruchomościami na rynek. Równolegle coraz więcej firm – również funduszy – kończy etap wyczekiwania.
Po latach niepewności, związanej najpierw z pandemią, a następnie z sytuacją geopolityczną, rynek się budzi. Wracają przetargi na zarządzanie całymi portfelami nieruchomości, po dłuższym czasie przestoju pojawiają się nowe zapytania ofertowe. Pojawiają się również potrzeby ze strony mniej oczywistych sektorów. To moment, który wymaga od nas elastyczności i gotowości do działania.
Na rynku biurowym obserwujemy koniec długoletnich umów, które kiedyś podpisywali duzi najemcy, jeszcze przed pandemią. Firmy stają przed decyzjami: jaka powierzchnia i z jakim przeznaczeniem oprócz tradycyjnych stanowisk pracy, relokacja czy renegocjacja? We wszystkich przypadkach najczęściej ze zmniejszeniem powierzchni. Dodatkowo trudniejsza komercjalizacja starszych obiektów powoduje rosnącą presję na właścicieli i zarządców. Tu liczy się umiejętność zbudowania relacji i zatrzymania firm w przemodelowanej przestrzeni do pracy.
W segmencie mieszkaniowym premium, a szczególnie wysokościowcach, coraz większe znaczenie zyskuje umiejętność zarządzania wspólnotami mieszkaniowymi. To kierunek, w który jako MVGM konsekwentnie budujemy kompetencje, i po objęciu mandatu w Towarowa Towers w Warszawie wchodzimy mocniej w ten rynek. Rozwijamy własne, dopasowane do potrzeb i dynamiki pracy narzędzia, w tym aplikacje budynkowe i rozwiązania AI. Wewnętrzny proces digitalizacji, którą wdrażamy krok po kroku w całej firmie, głównie poprzez wdrożenie systemu SAP, Webcon i innych modułów opartych na AI, pozwala nam usprawnić obsługę, automatyzować procesy i podnosić jakość usług. Możemy też łatwo dopasować się do systemów, z których wewnętrznie korzystają nasi klienci.
Łukasz Mazurczak, dyrektor zarządzający, MVGM Polska
Komentarz ukazał się w roczniku „Na Półmetku 2025”